Huomasin äsken kaupassa Ilta-Sanomien lööppimainoksesta (sillä on varmaan joku oikeakin nimi) otsikon “Viisikymppiset naiset villitsevät – nuoret miehet kuumina”. Vieressä oli kuvia tuon ikäluokan julkkiksista. Kysymys: mitä Ilta-Sanomien toimituksella oli mielessään kun tätä juttua suunniteltiin?
a) Että nuoret miehet haluavat nähdä kuvia yli 50-vuotiaista naisista
b) Että yli 50-vuotiaat naiset haluavat lukea juttuja jossa kerrotaan että nuoret miehet ovat kuumina heihin
Ajatus siitä että vanhemmat miehet viettelevät nuoria naisia on ihmisten mielestä epämiellyttävä, koska sellaista oikeasti tapahtuu (varakkaille ja/tai statuksellisille vanhemmille miehille). Ajatus siitä että vanhemmat naiset viettelevät nuoria miehiä ei ole kenenkään mielestä epämiellyttävä, koska sellaista ei tapahdu (paitsi poikkeustapauksissa).
Pohtiessani näitä asioita kassajonossa takanani ollut ehkä 50-vuotias nainen kysyi minulta kummalle kassalle olin menossa (keskustan pienissä kaupoissa käytävät ovat sen verran kapeat että kassoille mennään yksittäisjonossa joka jakautuu kassojen kohdalla kahteen). En ymmärtänyt kysymyksen tarkoitusta koska koin olevani vielä yksittäisjonossa (myönnettäköön: aivan sen konseptuaalisella rajalla jolla kassa-commitment alkaa olla ajankohtaista!). Vastasin etten ollut vielä päättänyt. Nainen ärsyyntyi tästä läpinäkyvästä yrityksestä saada enemmän kassojen toimintaan liittyvää informaatio-etua kuin ansaitsin ja sanoi “No voisitko päättää kumpaan menet niin minä voin sitten päättää sen mukaan”. Valitsin toisen kassan, hän valitsi toisen – ja pääsi kuin pääsikin asioimaan kassan kanssa ennen minua. Nainen näytti niin tyytyväiseltä etten tiedä olisiko häntä ilahduttanut enempää edes se että olisin ollut häneen kuumana.